oh my god!

Har precis kommit hem från träningen nu. Kan börja med att tala om att jag trdde att träningen började halv åtta, men i själva verket började den sex. Detta fick jag reda på tio över fem, när jag befann mig i Mörrum, dvs. ca 2,5 mil hemifrån. Så mamma fick kasta sig i bilen och köra och hämta mig. Hemma prick klockan sex, packa väskan och byta om, uppe i hallen klockan kvart över sex. Alltså endast 15 minuter försenad. Jävligt bra gjort ändå :) haha.


Iaf.. Idag hade vi en (om möjligt) ännu värre gristräning än
förra tisdagen. Ja ni läste rätt, GRISträning. På ren sölvesborgska betyder det en träning där man är nära på att kräkas ungefär var 5:e minut, och benen viker sig under en. Men jag överlevde :)

Och med tanke på detta träningsinlägg, så tänkte jag lägga upp en liten intressant lista som jag hittade på en träningsblogg.

Myter och sanningar om träning och förbränning

Myt
Man måste vara "dödstrött" under varje träningspass för att konditionen ska förbättras.
Sanning
Även lättsam konditionsträning ger konditionsförbättring.


Myt
Man måste träna minst en timme per gång för att konditionen ska förbättras.
Sanning
15-20 minuter per gång är tillräckligt för konditionsförbättring.

Myt
Du måste träna 30-45 minuter innan fettförbränningen börjar.
Sanning
Fett förbränns nästan alltid, till och med under sömnen bränner kroppen fett. Det är bara under en max belastning som fettet inte förbränns. Ju mer man tränar desto fler fettnedbrytningsenzymer har man i kroppen, så även i sömn och vila förbränns det mer fett hos en individ som är tränad jämfört med en som inte är det. Det finns däremot bättre och sämre aktiviteter för fettförbränning.

Myt
Man måste träna varje dag för att förbättra eller bibehålla konditionen.
Sanning
Två till tre konditionspass per vecka är tillräckligt för att förbättra eller bibehålla konditionen hos motionärer. Däremot är det bra att röra på sig varje dag ur andra hälsoperspektiv.

Myt

Tränar man mycket mag- och rumpövningar bränner man bort fettet runt mage och rumpa.
Sanning
Lokal fettförbränning existerar inte utan är snarare en myt kommen ur kommersiella syften.

Myt
Om jag styrketränar på låg vikt och många repetitionere får jag långa och slanka muskler.
Sanning
Du kan inte påverka längden på dina muskler. En muskel kan bara bli tjockare, då du ökar muskelvolym och blir starkare, eller tunnare då du tappar muskelvolym och blir svagare.


Vad brukar ni träna för något? :)

.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag kör på med min dans ;)


Vad tycker du?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:



Trackback